Myto - Austria

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez BOTM, na podstawie opracowania Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej, ponizej przedstawiamy nowy system elektronicznego poboru oplat za korzystanie przez autobusy i ciezarówki z autostrad i tras szybkiego ruchu w Austrii.

Od 1 stycznia 2004 r. oplaty za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie calkowitej ponad 3,5 tony beda pobierane w Austrii metoda calkowicie elektroniczna. Austria wdraza system oparty na technologii mikrofalowej majacy zastapic dotychczasowe winiety, których waznosc wygasa z koncem br. Nowe regulacje dotycza jedynie ciezarówek i autobusów o dopuszczalnej masie calkowitej ponad 3,5 tony i nie przewiduje sie ich rozszerzenia na samochody osobowe.

Wszystkie autobusy i ciezarówki beda musialy miec zainstalowane na przedniej szybie specjalne urzadzenie zwane GO-Box. Aparat ten komunikuje sie na wysokiej czestotliwosci z czujnikami zainstalowanymi na autostradowych bramkach, co umozliwia automatyczny pobór oplat bez zaklócania plynnosci ruchu drogowego. System obejmuje cala siec autostrad oraz tras szybkiego ruchu w Austrii i wprowadza zasade odplatnosci zaleznie od liczby przejechanych kilometrów, co zwieksza srednio o ok. 20% dotychczasowe koszty transportu na terenie Austrii.

Funkcjonowanie nowego systemu

Jest to jeden z pierwszych na swiecie systemów poboru oplat drogowych typu free-flow,

System sklada sie z dwóch widocznych dla kierowców komponentów: bramek z czujnikami na autostradach i urzadzen pojazdowych, czyli ww. skrzynek GO-Box. W aparaty te mozna zaopatrzyc sie w okolo 220 punktach sprzedazy na terenie Austrii (stacje benzynowe, punkty sprzedazy winiet dla samochodów osobowych). Istnieje takze mozliwosc zlozenia zamówienia przez Internet, poczta lub faxem (wzór zamówienia po polsku mozna znalezc pod: www.go-maut.at/go). Cena aparatu (zakodowanego na konkretny pojazd) wynosi 5 EUR z VAT.

Aparat GO-Box mocuje sie za pomoca tasmy samoprzylepnej na przedniej szybie. Urzadzenie ma wielkosc paczki papierosów i wazy okolo 100 gramów. Jego dokladne wymiary to 11,5 x 6,5 x 2,7 cm.

Obok GO - Box'ów najwazniejsza czescia systemu sa bramki zainstalowane nad autostradami i drogami. Bramki wyposazone sa w czujniki mikrofalowe rozpoznajace numer GO-Box'u przejezdzajacego w ich zasiegu pojazdu i przekazujace ten numer do centrali. Po przeliczeniu ilosci kilometrów przejechanych w obszarze obowiazywania oplat, zostaje pobrana odpowiednia suma, a GO-Box zawiadamia kierowce o tym fakcie sygnalem dzwiekowym. Jednoczesnie centrala danych EUROPPASS zapamietuje dane rozliczeniowe, a oplata zostaje naliczona w wybrany przez klienta sposób.

Sposoby uiszczania opłat

Uzytkownik ma mozliwosc wyboru sposobu uiszczania oplat drogowych, deklarujac preferowany sposób przy kupnie i rejestracji GO-Box'u. Moze to byc oplata w systemie "pre-paid" lub rozliczenie poprzez sciagniecie oplat z konta za pomoca systemu podobnego do obslugujacego karty kredytowe - "post-payment".

W systemie "pre-paid" odbierana po raz pierwszy skrzynka GO-Box musi zostac naladowana impulsami o minimalnej wartosci 45 EUR (wlacznie z VAT). Pózniej minimalna kwota jednego ladowania wynosi 50 EUR, a maksymalna 500 (wlacznie z VAT). W przypadku systemu "post-payment" wlasciciel pojazdu otrzymuje regularnie rozliczenie przejechanych kilometrów.

Nowe taryfy

W zaleznosci od liczby osi pojazdy o dopuszczalnej masie calkowitej ponad 3,5 t zostaly podzielone na trzy kategorie oznaczajace odpowiednie stawki oplat:

kategorialiczba ositaryfa
kategoria 22 osie0,13 EUR/km
kategoria 33 osie0,182 EUR/km
kategoria 44 i więcej osi0,273 EUR/km

Podane oplaty nie zawieraja 20% podatku VAT !

Srednia oplata wynosi 0,22 EUR za kilometr (bez VAT) i jest to o okolo 30% wiecej niz w Niemczech. Ponadto istnieje siedemnascie tzw. odcinków oplat specjalnych, gdzie oplaty te sa znacznie podwyzszone (np. przelecz Brenner). Szczególowe taryfy znajduja sie na stronie www.vignette.at/maut/lkwmaut.

Autobusy maja zawsze te sama, raz przyznana, kategorie - przyczepy nie sa brane pod uwage. W przypadku ciezarówek podstawowa kategoria jest ustalana automatycznie przy przydzielaniu skrzynki GO-Box.

Nie przewiduje sie znizek dla przewozników austriackich czy pojazdów czesto korzystajacych z platnych odcinków, co prawodawca uzasadnia jednakowymi kosztami przejazdu kazdego pojazdu.

Kontrola opłat

System kontroli oplat sklada sie z kontroli automatycznych na bramkach oraz z tradycyjnych patroli sluzb nadzoru majacych prawo do zatrzymania pojazdu i sprawdzenia GO-Box'u.

Na lacznie 400 bramek, ponad 100 zostanie wyposazonych w elektroniczne urzadzenia kontrolne majace mozliwosc sprawdzenia kategorii przejezdzajacego pod bramka pojazdu i zgodnosci z nia ustawien GO-Box'u. Informacje o ewentualnych niezgodnosciach beda przesylane w postaci zdjecia pojazdu do centrali, gdzie zostanie podjeta decyzja o pobraniu tzw. oplaty zastepczej albo o wyslaniu patrolu kontrolnego.

Niezaleznie od systemu automatycznych kontroli zostaly powolane sluzby nadzoru oplat. Pracownicy sluzby nadzoru maja uprawnienia do sprawdzenia stanu pojazdu i GO-Box'u, nakladania karnych oplat w wysokosci do 4.000.- EUR, a w sytuacjach wyjatkowym zakazania dalszej jazdy pojazdu.

Szczególowe informacje na temat dzialania systemu, w tym czesc takze po polsku, mozna znalezc na stronach internetowych www.asfinag.at, www.europpass.at oraz pod numerem telefonu centrum informacyjnego ASFINAG'u: 00800 400 11 400. Szersza informacje na temat nowego systemu mozna znalezc takze na stronie internetowej WEH Ambasady RP w Wiedniu (www.handelsratpolen.at).

 
  Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych, ul. Żurawia 47/49, 00-680 Warszawa
tel. 022 628 92 09, fax. 022 628 33 74, e-mail: biuro@pspa.org.pl